اینكه بنده خدا

نکته دیگر اینکه در روایت معروف عنوان بصری آمده است که از حضرت صادق (ع)  سئوال كردم :  حقیـقـت عبــــودیــت  چیست ؟

حضرت فرمودند : سه چیز است ، اینكه بنده خدا ، برای خودش درباره آنچه را كه خدا به وی سپرده است ملكیتی نبیند ، زیرا كه بندگان دارای ملك نمی باشند ، همه اموال را مال خدا می بینند و در آنجایی كه خداوند ایشانرا امر نموده است كه بدهند وامیگذارند ، و اینكه برای خودش مصلحت اندیشی و تدبیر نكند و اینكه تمام مشغولیاتش درآن منحصر شود كه خداوند اورا بدان امر نموده است و یا از آن نهی كرده است .

 

پس چون خداوند بنده خود را به این سه چیز گرامی بدارد ، دنیا و ابلیس و خلق برای او سهل و آسان ( كوچك) می گردد و دنبال دنیا به جهت زیاده خواهی و تفاخر به مردم نمی رود ، و آنچه را كه در دست مردم از عزت و بزرگی و مقام می بیند طلب نمی نماید ، و روزهای خود را به بطالت و بیهوده گی رها نمی كند .

 

بنابراین اگر بنده خدا برای خودش ملكیتی را در آنچه كه خدا به او سپرده است نبیند ، انفاق نمودن بر او آسان می شود . و چون بنده خدا تدبیر امورش را به مدبرش بسپارد مصائب دنیا بر وی آسان می گردد .

الله بنده سی اول

و زمانی كه اشتغال ورزد به آنچه را كه خدا وند به او امر و نهی كرده است ، دیگر فراغتی از آن دو امر نمی یابد تا فرصتی برای خودنمایی و تفاخر نمودن به مردم پیدا كند .

 

پس چون خداوند بنده خود را به این سه چیز گرامی بدارد ، دنیا و ابلیس و خلق برای او سهل و آسان ( كوچك) می گردد و دنبال دنیا به جهت زیاده خواهی و تفاخر به مردم نمی رود ، و آنچه را كه در دست مردم از عزت و بزرگی و مقام می بیند طلب نمی نماید ، و روزهای خود را به بطالت و بیهوده گی رها نمی كند .و این اولین پله از نردبان تقوی است كه خدا در آیه 83 سوره قصص به آن اشاره دارد .

 

 

مونس سحرهای خدای بی نیاز  باز امد بیقرار وتشنه به سراغ گنبد زرد طلاییت

کجاست خدای اسمان وزمین

ای عالم خلقت در این ضیافت الله مرا با بال ملک پاسبان امامت وولایت برسانید

که دل تمنای گوهری چون رضا را دارد به شبهای التماس نزذیگ میشویم

ومن التماسم را بر شما جاری می کنم

بنده  که نیستم تا عبد تو باشم

روسیاهی دل مرا به التماس زیارتت می کشاند

خدای پیدا وپنهانم تو همه را شاهدی وناظری

ونگهبان هر دل بی صاحبی میشود این دل بی صاحب وگناهکار را صاحب شوی وبه بندگی خویش بگذاری

در سرزمین ملک پاسبان اسمان امامت وولایت امام رضا جایی که گنبد زرد طلایش مجذوب می کند

واب سقاخانه اش حوض کوثر را دارویی نایاب است

وبق بقوی کبوترانش زیباترین عبادت طبیعت اسمان حضرت دوست میباشد

مرا به شبهای بارانی به مشهد الرضا برسان وبگو دلم در این زندان بی نفس که بغض گلو همراه دل است

تاب تحمل نمانده  بطلب مارا  واز نو بساز بندگی دل را یا الله با الله  یا مجیر

پنجمين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی 6 شهريور تشكيل می‌شود


پنجمين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی 6 شهريور تشكيل می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمين «حميد محمدی» رئيس مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور و قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران ضمن اعلام اين خبر افزود: پنجمين جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شنبه، ششم شهريورماه، از ساعت 16 تا 18 با حضور اعضای اين شورا در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشكيل می‌شود.

وی در خصوص ساختار اين شورا عنوان كرد: رياست اين جلسه را دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد و اين شورا متشكل از 15 عضو از جمله وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، رؤسای دستگاه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی كشور از جمله رياست سازمان اوقاف و امور خيريه، سازمان تبليغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها كه اخيراً عضو اين شورا شده است، نماينده كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی، نماينده سازمان صدا و سيما و ... هستند.

عرفان مدیریتی     حبیب الله عزیزی

انبیاء و اولیاء الهی چهره های برجسته عبودیت و عرفان ناب هستند. در عین حال با مدیریت عارفانه در مقابل بزگترین طاغوت های زمان خود ایستاده اند و زیباترین مدل مدیریت عدالت گستر را در تاریخ ثبت کرده اند. در این مسیر نقطه شروع، عبودیت و عرفان مدیریت است تا با اندوختن معنویت، حکمت و قدرت الهی از گذر مدیریت بحران ها و مدیریت انبیاء و اولیاء الهی به عنوان الگوهای مدیریت عارفانه آمیختن انواع مدیریت ها با مدیریت عرفان است. هر روز در نماز، شهادت می دهیم که «و اشهدان محمداً عبده و رسوله» و این همان رسالت بزرگ انبیاء الهی است که ابتداء به قله رفیع عبودیت صعود کنند سپس مردم را به آن قله رفیع عبودیت دعوت کنند و این عبودیت یعنی دوری از رذیلت ها و کسب فضیلت ها.

مدیریت عارفانه یعنی آمیختن انواع مدیریت ها با مدیریت عرفان.  پس عرفان به معنی اوج عبودیت در مدیریت چه نقشی دارد؟ عرفان به همه ارکان مدیریت قداست و رنگ خدایی می دهد.  مدیریت عارفانه مدیریت خداپسندانه است، مدیریت عارفانه سرچشمه همه خوبیها، فضیلت ها و نور الهی است، مدیریت عارفانه از بدیها، رذیلت ها و تاریکی های نفسانی به دور است. در مدیریت عارفانه سؤالهای ذیل مطرح است: 

1.نقدی بر « مدیریت دینی» و « مدیریت علمی».      2.شبهه سکولاریسم بر «مدیریت اسلامی»      3. شبهه بر عرفان اجتماعی       4.مدیریت عارفانه چه اهداف و وظایفی دارد؟      5.ویژگی های مدیر در مدیریت عارفانه کدام است؟       6.عرفان در تربیت و روابط نیروی انسانی چه اثراتی دارد؟      7.الگوهای مدیریت عارفانه کدامند؟       8.برای شیفتگان مدیریت عارفانه چه رهنمودهایی است؟      9.دعا و نیایش چه نقشی در مدیریت عارفانه دارد؟    

   پاسخ این پرسش ها را در این نوشتار دنبال می کنیم.     

 پیشگفتار: 

سامان یافتن اسلام همواره از دغدغه های فکری ام بوده است. و ریشه بسیاری از نابسامانی ها را نه در کمبود تخصص بلکه در کمبود تعهد یافتم.      آیت الله بهشتی فرمود:  «مدیران جوان متعهد خود را به تخصص های لازم خواهند رساند و به امت اسلام خدمت خواهند کرد. اما مدیران متخصص بی تعهد نه تنها خدمتی نخواهند کرد بلکه مسیر خیانت را خواهند پیمود.»      نگارنده به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد عرفان اسلامی که در دو رشته مدیریت و معارف اسلامی کارشناس است و از شروع انقلاب اسلامی تاکنون 24 سال سابقه مدیریت دارد و در برخورد با سطوح مختلف مدیران انواع مدل های مدیریتی را شاهد بوده بر خود وظیفه دیدم در حد بضاعت قلیل نقش عرفان ناب شیعی یعنی اوج عبودیت را در مدیریت مدیران تبیین کنم همان گونه که از مدیران پذیرفته نیست که بگویند مجال مطالعه، تفکر و برنامه ریزی ندارم بلکه از مبانی مدیریت، مطالعه، تفکر و برنامه ریزی است. و نیز پذیرفته نیست که بگویند مجال عرفان گستری برای خود و زیر مجموعه سازمان را ندارم. مدیر و زیر مجموعه سازمان او به همان اندازه فسادپذیر است که از عبودیت و عرفان به دور باشند.       مدیریت عارفانه، مدیریت فسادزایی از مجموعه حوزه مدیریت مدیران است که نگارنده درصدد تبیین آن است.  

    مقدمه       

هدف اسلام تربیت انسان کامل است. هدف عرفان ناب هم تربیت انسان کامل است. و هر دو معتقدند: 

     انبیاء نمونه انسان کامل هستند. و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) بهترین الگو و اسوه حسنه برای رسیدن به کمال است.      ـ لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه .  سوره احزاب/21    

   و ما هر روز در هر نماز واجب به دو هدف کلی پیامبر این گونه شهادت می دهیم که: «و اشهدان محمداً عبده و رسوله»      شهادت می دهم که محمد(ص) بنده خدا و رسول اوست.       و این شهادت می تواند بیانگر مطالب ذیل باشد:      1.ویژگی مدیریت عارفانه پیامبر اسلام(ص) در دو عنوان خلاصه می شود.   عبادت خدا، رسالت الهی     2.عبودیت و بندگی مقدم بر رسالت و پایه رسالت می باشد.       3.اگر عبودیت و بندگی نباشد پیامبر اکرم(ص) چه پیامی برای انسانها دارد؟ مگر نه این است که پیامبر مبعوث شده است تا انسان ها را به هدف خلقت که همان عبودیت است دعوت کند؟  

    ـ و ما خلقت الجن و الانس الالیعبدون   سوره ذاریان/56    

   4.عبادت لحظه لحظه های مسیر رسالت را از فساد مصون می دارد.   

   لذا پیامبر اسلامی(ص) در اوج رسالت از فساد مصون بود برای اینکه لحظه لحظه های مسیر رسالتش را نور عبودیت و عرفان روشن می کرد.      

 5.عبادت خدا و رسالت الهی هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند پس نمی توان عبادت را بدون رسالت و یا رسالت را بدون عبادت تبیین کرد.  

6پیامبر عظیم الشأن اسلام هم در عبودیت خدا و هم در ابلاغ رسالت الهی و رهبری امت، بهترین الگو است.

7.ما در نظام جمهوری اسلامی معتقد به شایسته سالاری هستیم به عبارت دیگر حکومت، حکومت شایستگان است و مدیران ما انسان هایی وارسته و فرزانه هستند که به کمال نزدیک ترند تا مردم.      پس شایسته است که مدیران شایسته در الگوگیری از اهداف کلی پیامبر اکرم(ص) پیشتازتر باشند و در حوزه مدیریت خویش با دو مقوله عرفان مدیریت و مدیریت عرفان آشنا باشند.   

    عرفان مدیریت، شایسته مدیران اسلامی است و مدیریت عرفان، عرفان گستری مدیران در حوزه مدیریت است.  

   
 بارالها مدیران ما را در عرفان مدیریت و مدیریت عرفان موفق بدار. آمین یا رب العالمین

خوشا احوال تشنگان وصال حضرت دوست

چه زیبا بود قدرت الهی

پروردگار تو سفره پهن کرده ای وما مهمانان این خزانه الهیت که سرمت از عشق تو شویم

الها در کدامین سوی این سفره بنشینم که بیشترین فیض را ببرم